To FILMSCHOOL
σε συνεργασία με την ART SYNDICATE
παρουσιάζουν στο BOOZE COOPERATIVA
ένα σεμινάριο Σκηνοθεσίας
μύηση στην τέχνη του Κινηματογράφου

Περιγραφή

Το σεμινάριο είναι κατάλληλο για όποιον θέλει να εντρυφήσει στην Σκηνοθεσία του Κινηματογράφου, πρώτα σε θεωρητικό επίπεδο όσον αφορά στην αποδόμηση και νόηση της γλώσσας του Κινηματογράφου και ύστερα σε πρακτικό επίπεδο, με τον κάθε μαθητή να σκηνοθετεί δύο πρότζεκτ, να μοντάρει μια άσκηση και να γράφει ένα σενάριο.

Το σεμινάριο απευθύνεται σε σπουδαστές και απόφοιτους σχολών κινηματογράφου, σε ανθρώπους που ήδη εργάζονται στη βιομηχανία, σε ηθοποιούς που τους ενδιαφέρει να αναπτύξουν την σκηνοθετική τους αντίληψη, αλλά και σε όσους δεν έχουν προηγούμενη εμπειρία πάνω στην κινηματογράφηση, καθώς τα μαθήματα και η προσέγγιση ξεκινούν από τις βασικές αρχές της σκηνοθεσίας.

Στόχος

- Η κατανόηση του όρου σκηνοθεσίας και ανάπτυξη σκηνοθετικής αντίληψης / διαμόρφωση σκηνοθετικής ταυτότητας.
- Η κατανόηση του ακριβή ρόλου του σκηνοθέτη στα διαφορετικά στάδια παραγωγής που απαιτούνται για την   αποπεράτωση μιας ταινίας.
- Αναγνώριση και ανάλυση αρμοδιοτήτων όλων των συνεργατών του σκηνοθέτη σε μια παραγωγή.
- Αναγνώριση της σκηνοθετικής ταυτότητας μεγάλων δημιουργών μέσω φιλμικών αναφορών.
- Αναγνώριση της κινηματογραφικής γλώσσας μέσω αποδόμησης ταινιών και πρακτική χρήση της στα project που θα σκηνοθετήσει ο κάθε μαθητής.


Αποτέλεσμα του σεμιναρίου για τον κάθε μαθητή ξεχωριστά:

- Σκηνοθεσία μιας μικρού μήκους ταινίας (επιλογή συνεργασίας με έναν συμμαθητή του).
 Οι ταινίες θα προβληθούν τον Σεπτέμβρη σε κεντρικό κινηματογράφο της Αθήνας.

- Σκηνοθεσία ενός κινηματογραφικού πρότζεκτ επιλογής του:

α) μονοπλάνο
β) προσωπικό
γ) μουσικό βίντεο

- Μοντάζ μιας σκηνής directing workshop.

- Συγγραφή ενός σεναρίου μικρού μήκους ταινίας, έως 10 λεπτά (σε συνεργασία με έναν συμμαθητή του).

- Παρακολούθηση 4 συναντήσεων, υπό τη μορφή workshops, για την συγγραφή σεναρίου με τον Φίλιππο Τσίτο.
- Παρακολούθηση τριών workshops από επαγγελματίες της κινηματογραφικής βιομηχανίας:

Ευγένιος Διονυσόπουλος (διεύθυνση φωτογραφίας)
Βασίλης Σταυρόπουλος (μοντάζ)
Γιάννης Γιαννακόπουλος (sound design)

- Εφ' όσον προκύψει κατάλληλο επαγγελματικό project κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, συμμετοχή του/της ως βοηθός παραγωγής σε μουσικό ή εταιρικό βίντεο ή ταινία μικρού μήκους.
- Στον κάθε μαθητή θα δοθεί πρόγραμμα μοντάζ με εγχειρίδιο χρήσης και ηχητική βιβλιοθήκη.
- Το σεμινάριο καλύπτει ύλη 1 ½ διδακτικού έτους του αντίστοιχου Μεταπτυχιακού προγράμματος Σκηνοθεσίας   Κινηματογράφου της σχολής Κινηματογράφου του Κολεγίου Καλών Τεχνών του Εδιμβούργου.
- Με το πέρας του σεμιναρίου ο κάθε μαθητής θα έχει αρεστό υλικό (portfolio) να αιτηθεί αν ενδιαφέρεται σε σχολές (που ζητάνε να δούνε προηγούμενη δουλειά) σε Ελλάδα και εξωτερικό.


Το σεμινάριο είναι 70% πρακτικό

Περιορισμένος Αριθμός Θέσεων
Για κράτηση θέσεων:
Τηλ.: 211 70 51 633
Τηλ.: 6974 867975

filmschool.cp@gmail.com


Έναρξη: 18 Φεβρουαρίου
Λήξη: 1 Ιουλίου
Διάρκεια: 19 Συναντήσεις / 102 ώρες μαθήματος
Ώρες: Σάββατο 14.30 - 19.30 / Κυριακή: 13.00 - 18.00
Εισηγητής σεμιναρίου: Χρήστος Πυθαράς
Κόστος σεμιναρίου: 400 Ευρώ (+ ΦΠΑ)
Αποπληρωμή σε τρεις δόσεις:
Εγγραφή: 150 Ευρώ - 1η δόση: 150 Ευρώ - 2η δόση: 100 Ευρώ

102 προγραμματισμένες ώρες μαθήματος στη τάξη

+ 2 ώρες ατομικών συνεδριών στο στάδιο προ-παραγωγής
+ 2 ώρες ατομικών συνεδριών στο στάδιο του post production

Ο κάθε μαθητής θα λάβει ένα διπλό εισιτήριο στην τιμή του ενός, σε τρεις κινηματογράφους της Αθήνας.




1η Εβδομάδα
(18 & 19 Φεβρουαρίου 2017)

- Γνωριμία.
- Τι είναι σκηνοθεσία. 
- Αφήγηση: Κατανόηση και στόχοι
- Αναγνώριση σκηνοθετικής ταυτότητας μέσω ανάλυσης και αποδόμησης ταινιών σπουδαίων δημιουργών.
- Γραμματική του κινηματογράφου. Αποδόμηση της κινηματογραφικής γλώσσας ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους.
- Ποια τα εργαλεία που έχει στη διάθεσή του ο σκηνοθέτης για να υλοποιήσει το όραμά του. 

- Η μικρού μήκους στην Ελλάδα: Θέαση και ανάλυση ταινιών μικρού μήκους με γνώμονα την φόρμα αφήγησης τους.

- Ποια τα τέσσερα στάδια παραγωγής μιας ταινίας και ποιος ο ρόλος του σκηνοθέτη σε όλα τα στάδια παραγωγής.
- Βασικοί συντελεστές/συνεργάτες του σκηνοθέτη σε μία κινηματογραφική παραγωγή και ποιος ο ρόλος τους σε κάθε στάδιο παραγωγής.
- Ανάλυση και επεξήγηση κινηματογραφικής ορολογίας όπως ντεκουπάζ, ρεπεράζ, όρντινο, ρακόρ κτλ.

 
2η Εβδομάδα
(25 & 26 Φεβρουαρίου 2017)

Σάββατο
Σκηνοθεσία Ηθοποιών 

- Η συνεργασία του σκηνοθέτη με τον ηθοποιό καθ'όλη την διάρκεια δημιουργίας μιας ταινίας 
- Κάστινγκ
 - Πρόβα
 - Δουλειά εκτός πρόβας
 - Γύρισμα
- Χτίσιμο ρόλου / χαρακτήρα
- Προσεγγίζοντας ένα κείμενο
- Σενάριο / κείμενο: Προσεγγίζοντας την πρόζα
- Πρακτικές ασκήσεις
- Ηθοποιός και μοντάζ: Πώς η διαδικασία του post production διαμορφώνει την τελική ερμηνεία του ηθοποιού και δημιουργεί το ύφος του χαρακτήρα

Κυριακή
Υποκριτική

Μέσα από θέαση και ανάλυση σπουδαίων κινηματογραφικών παραδειγμάτων θα αποδομήσουμε και αναγνωρίσουμε την έμπρακτη δουλειά του ηθοποιού σε σχέση με την ερμηνεία του στο πλάνο / ταινία, όσον αφορά:

- Μέθοδοι και προσέγγιση
- Κάδρο και ερμηνεία
- Αυτοσχεδιασμός και συνθήκες
- Εσωτερική χορογραφία και σταμπιλαρίσματα
- Συντονισμός
- Δραματουργία χαρακτήρα
- Εμπιστοσύνη και έκθεση





 
3η Εβδομάδα
(3 & 4 & 5 Μαρτίου 2017)

Παρασκευή
Διεύθυνση Φωτογραφίας

Masterclass και Workshop με τον Ευγένιο Διονυσόπουλο.

- Ποιος ο ρόλος του Διευθυντή Φωτογραφίας.
- Τι είναι η φωτογραφία σε μία ταινία.
- Τεχνικές φωτισμού.
- Τι φώτα χρησιμοποιούνται και με τι σκοπό.
- Workshop κάμερας.
- Τεχνική προσέγγιση στο τρόπο χρήσης μιας HD κάμερας.

Σάββατο
Πρακτική σκηνοθεσία

- Βασική χρήση της κάμερας
- Βασική χρήση των φακών
- Σύνθεση κάδρου
- Μέγεθος κάδρου και γωνία λήψης
- Κάδρο και δραματουργία
- Παραδείγματα ταινιών

Κυριακή
Στήσιμο δύο Directing Workshop, σε συνεργασία με επαγγελματίες ηθοποιούς, από τον Χρήστο Πυθαρά.

Βήμα - βήμα θα σκηνοθετηθούν οι σκηνές σύμφωνα με τις έννοιες: 
α) Ντεκουπάζ
β) Άξονας
γ) Continuity
δ) Καδράρισμα
ε) Συνέπεια
στ) Ύφος / Ταυτότητα 

 
4η Εβδομάδα
(11 & 12 Μαρτίου 2017)

Σάββατο
Το Μονοπλάνο. Παρουσίαση και ανάλυση 1ου Project

-Τι είναι / πως ορίζεται κινηματογραφικά. 
-Ποια η δραματουργική του χρησιμότητα.
-Η ιδιαιτερότητα της σύνθεσης του κάδρου του.
-Μονοπλάνο και υποκριτική των ηθοποιών.
-Θέαση μερικών από των σπουδαιότερων μονοπλάνων στην ιστορία του κινηματογράφου.


Κυριακή
Παρουσίαση και ανάλυση 2ου project.
Πληροφορίες για το συγκεκριμένο πρότζεκτ θα δοθούν μόνο της ημέρα της παρουσίασης του.

Music Video. Παρουσίαση και ανάλυση 3ου project.
- Αισθητική.
- Τρόποι αφήγησης στην υπηρεσία του βίντεο κλιπ.
- Θέαση και ανάλυση σημαντικών βίντεοκλιπ.

 
5η Εβδομάδα
(18 & 19 Μαρτίου 2017)

Πρώτος κύκλος Σεναρίου με τον Φίλιππο Τσίτο.

Θέμα των πρακτικών μαθημάτων, είναι η συγγραφή του κινηματογραφικού σεναρίου και κυρίως τα πρώτα κρίσιμα βήματα: 

- Η αρχική ιδέα-αφορμή-έμπνευση
- Ο βασικός χαρακτήρας / πρωταγωνιστής
- Το στήσιμο των βασικών στοιχείων της ιστορίας:
   α. Ο πρωταγωνιστής και τι επιδιώκει
   β. Ο ανταγωνιστής και τι επιδιώκει
   γ. Η βασική σύγκρουση
- Οι τρεις πράξεις και τα σημεία ανατροπής
-Το θέμα

Σκοπός είναι η ανάλυση αυτών των βημάτων αλλά και η γενικότερη συζήτηση της διαδικασίας συγγραφής σεναρίου, των προβλημάτων και της τεχνικής, αλλά και της ανείπωτης χαράς που νοιώθει ο συγγραφέας, όταν από μια λευκή και τρομακτική σελίδα προκύπτει μια ζωντανή, συγκινητική και ενδιαφέρουσα ιστορία.

ΜΟΡΦΗ
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των δύο ατόμων (ή αν το επιθυμούν και περισσότερων) με σκοπό την συγγραφή ενός σεναρίου διάρκειας 10 λεπτών μάξιμουμ. Ένα άτομο από την ομάδα αναλαμβάνει να γράφει. Οι υπόλοιποι συμμετέχουν σε όλα (ιδέες, σχόλια, brain storming, δημιουργική κριτική) εκτός από το γράψιμο. Το σενάριο αυτό, θα είναι που εν δυνάμει θα περάσει στην παραγωγή, σαν το τελικό πρότζεκτ του σεμιναρίου, εφόσον το επιλέξουν οι μαθητές.

ΦΑΣΗ 1
(Πριν από την 1η Συνάντηση)

Περιγραφή της ιδέας σε 10 γραμμές (μάξιμουμ).
Μπορεί να είναι το προσχέδιο μιας ιστορίας, αλλά αυτό δεν είναι υποχρεωτικό. Μπορεί να είναι η περιγραφή ενός συναισθήματος, η περιγραφή μιας έννοιας, η περιγραφή ενός ανθρώπου, μιας κατάστασης, μιας στιγμής από την ζωή, μιας εικόνας, οτιδήποτε νοιώθουν οι συγγραφείς πως θα επιθυμούσαν να γίνει κινηματογραφική ιστορία 10´.
Είναι η φάση της έμπνευσης. Σκοπός είναι να αφουγκραστούν οι συγγραφείς μέσα τους, για να εντοπίσουν κάτι που, κατά την γνώμη τους, θα άξιζε τον κόπο να γίνει μια μικρή ταινία. Να βγει έξω στον κόσμο.
Η διορία για την αποστολή των ιδεών είναι μια εβδομάδα πριν την πρώτη μέρα του μαθήματος. Οι ομάδες στέλνουν τις ιδέες τους διαδικτυακά, τόσο στον υπεύθυνο του σεμιναρίου όσο και στους άλλους φοιτητές.

ΦΑΣΗ 2
(1η Συνάντηση - Δυο μέρες)
Συζήτηση των ιδεών. Προετοιμασία για την συγγραφή.

Πριν το γράψιμο
- Τι έχουν στο μυαλό τους οι συγγραφείς, που θέλουν να το πάνε;
- Πως φαντάζονται την ταινία που θα προκύψει από το σενάριο τους; Τι είναι σημαντικό για αυτούς;
- Ποιες δυσκολίες αντιμετώπισαν ως τώρα; Λειτουργεί η ομάδα σαν μοντέλο συγγραφής;
- Τι έχει να κερδίσει ο σεναριογράφος από τον συν-σεναριογράφο; Γιατί είναι πιο αποδοτικό να συν-γράφει κανείς από το να γράφει μόνος του;

Στήσιμο της ιστορίας
- Ο χαρακτήρας και τι επιδιώκει – ο ανταγωνιστής και τι επιδιώκει.
- Η σύγκρουση που προκύπτει.
- Οι τρεις πράξεις και τα σημεία ανατροπής: Μια πυξίδα για το ταξίδι της συγγραφής σεναρίου
- Το θέμα.





6η Εβδομάδα
(25 & 26 Μαρτίου 2017)

Σάββατο
Workshop Μοντάζ

- Πως «περνάμε» το υλικό (import).
- Πως ορίζουμε τα presets.
- Βασικές λειτουργίες / τεχνικές.
- Export. 
- Παραδείγματα κινηματογραφικών ταινιών.
- Τεχνική αφήγησης.
- Διαφορετικά cut μιας σκηνής από ταινίες μεγάλου μήκους και η διαφορά στη δραματουργία της κάθε εκδοχής. 
- Μοντάζ των σκηνών του directing workshop.

Κυριακή
Workshop Sound design

- Η ηχοληψία στο γύρισμα
- Τα στάδια του ήχου στο post production
   α. Καθαρισμός πρόζας
   β. Ατμόσφαιρες
   γ. Folley
   δ. Sound effects
   ε. Mixage
- Πρακτικό workshop σε 6 σκηνές από μεγάλου μήκους, μικρού μήκους και animation ταινίες.


27 Μαρτίου - 21 Απριλίου 2017


Οι επόμενες τέσσερις εβδομάδες είναι ο χρόνος που έχουν στη διάθεσή τους οι συμμετέχοντες για να δημιουργήσουν το πρώτο τους πρότζεκτ και να γράψουν το επόμενο draft του σεναρίου τους.

 
7η Εβδομάδα
(22 & 23 Απριλίου 2017)

Δεύτερος κύκλος Σεναρίου με τον Φίλιππο Τσίτο


ΦΑΣΗ 3

(2η Συνάντηση - Δυο μέρες)
Συζήτηση των σεναρίων. Προετοιμασία της δεύτερης γραφής.

- Τι λειτουργεί και τι όχι;
- Είναι οι ήρωες ξεκάθαροι ως προς τα «θέλω» και «δεν θέλω» τους;
- Που πάει η ιστορία; Λέει αυτό που ήθελαν οι συγγραφείς εξαρχής ή ξεστράτισε;
- Μήπως είναι καλύτερη τώρα που ξεστράτισε;
- Είναι ξεκάθαρο το θέμα; Αυτό που θέλουν να πουν οι συγγραφείς «βγαίνει»;
- Που πρέπει να αλλάξει η ιστορία;
- Που πρέπει να μικρύνει;
- Που πρέπει να εμπλουτιστεί;
- Τι μπορεί να αφαιρεθεί χωρίς να επηρεάσει το τελικό αποτέλεσμα;

Μετά την δεύτερη συνάντηση οι συγγραφείς ετοιμάζουν την δεύτερη γραφή. Όταν τελειώσουν μπορούν, αν το επιθυμούν, να επικοινωνήσουν με τον υπεύθυνο για συζήτηση εκτός σεμιναρίου.


 
8η Εβδομάδα
(29 & 30 Απριλίου 2017)

Σάββατο

Παράδοση κινηματογραφικού project.
Θέαση όλων των εργασιών, ανάλυση, κριτική και feedback.

Κυριακή
Ντοκυμαντέρ

- Διαφορετικά φορμάτ ταινιών τεκμηρίωσης.
- Τεχνικές αφήγησης.
- Προσέγγιση και προετοιμασία.
- Θέαση και ανάλυση σπουδαίων ντοκυμαντέρ.






9η Εβδομάδα
(6 & 7 Μαίου 2017)

Σάββατο

Η κατασκευή μιας low to no budget μεγάλου μήκους ταινίας στην Ελλάδα (δηλαδή, με 9.000 ευρώ).
Με αφετηρία την μεγάλου μήκους ταινία "Ευτυχία" του Χρήστου Πυθαρά, θα αναλύσουμε όλα τα στάδια δημιουργίας 
του μεγάλου φορμάτ.

- Θέαση της ταινίας.
- Σενάριο και προ-παραγωγή.
- Κάστινγκ και πρόβες.
- Καλλιτεχνικοί συνεργάτες.
- Σκηνοθετική προσέγγιση.
- Παραγωγή. Δουλεύοντας χωρίς χρήματα: Ευτύχημα και κατάρα.
- Μοντάζ. 
- Post production.
- Φεστιβάλ και διανομή.
- Παραδείγματα no budget μεγάλου μήκους ταινιών. 

Κυριακή
Προ-παραγωγή

Η σημασία της προετοιμασίας.
Τα στάδια οργάνωσης:
- Ηθοποιοί.
- Συνεργάτες.
- Production Breakdown.
- Εξοπλισμός.
- Πρόβα.
- Ρεπεράζ.
- Ντεκουπάζ.
- Πρόγραμμα.

Το μάθημα θα έχει εφαρμογή πάνω στα τελικά πρότζεκτ των μαθητών (μικρού μήκους ταινίες).

 

- Το υπόλοιπο του μήνα Μάη, οι μαθητές θα δουλεύουν στην προετοιμασία των ταινιών τους.
  Ατομικές συναντήσεις με τον εισηγητή του σεμιναρίου, εφόσον παρίσταται η ανάγκη.

- Οι τρεις πρώτες εβδομάδες του Ιουνίου θα είναι ο χρόνος γυρισμάτων των ταινιών.
- Σάββατο, 1 Ιουλίου είναι η ημερομηνία παράδοσης των ταινιών. 
  Θέαση, ανάλυση και feedback από τους εισηγητές του σεμιναρίου.

- Τον Σεπτέμβρη παραδίδονται τα τελικά cut που θα παίξουν στον κινηματογράφο.

 

 

Φωτογραφίες: Bogz
   
WEBSITE PRODUCED BY 9AM MEDIA LABS